Wednesday, December 29, 2010

slmt tinggal kampungku............ ^_______^

esok sya dh nk pg s.alam....insyaallah akn smpai dgn selamat..doakn sya kwn2.....spnjg cuti sem ni xda bnda menarik nk dikongsi...hu3...terasa mls plak nk rumah lma2 pn dpt ape je kn...

misi tahun baru:

1-  x ponteng kelas..
2- belajar rajin2
3- kurangkn maen game..insyallah..
4- x tngal solat
5- jd anak yg baik..
6- hormat rakan2, lcturer & semua yg ptut dihormati..
7- bersukan bersama2 rakan2..kurangkn fb...

bnyk lg sbnrnya misi bru...apepn hrpan thun baru smoga tabiat yg buruk dpt dikurNGKn..

hidup msti ceria selalu....

pesanan kpd kwan2 yg pindah pilah:

  • jgn lupa kwn2 kt s.alm
  • belajar rajin2
  • semoga gembira kt pilah...

nt kt sna dh xda masa nk tgk crta sinetron dhla....apepn bye2 ALISA...ha3..

kalau ada slh dan silap hrp dimaafkn..tiada niat dihati nk wt org mrah..0-0 k..

my family: nursyahira...selamat belajar di darjah 1...

  • gonna miss my family..especially younger sister..nurul iman..
  • jmpa disana nt..

Wednesday, December 15, 2010

Percutian di KG SUNGAI RUAL( pekampungan org asli)

alhamdulillah sudah pulang ke rumah ...2 hari bekerja kt kg org asli..seronok jgak melihat gelagat mreka semua..rase mcm prgi kt tmpt negro...

mandi sungai..ha3...

ada skmpulan knk2 org asli sdg bermain di dlm semak samun..mmg hobi mreka trun temurun kt main dlm hutan...

kt kg org asli je sya bleh jmpa lg bunga raya...smga bunga ini tidak pupus lg...kt sna xda line hp...sngt2 bosan wt krja kt sana...xthu nk tulis dh..................................the end

Thursday, December 9, 2010

kehilangan seorang teman,,, :(


 saya mndgr berita seorng kwn saya tlh meninggal dunia...pda jam 2.30 ptg...arwah tlh lma skit akibat kemalangan dan x dpt mnjalani kehidupan spt kita semua...sya harp sesiapa yg mmbaca note ini marilah sama2 kita sedekahkan al-fatihah buat arwah....(idi)..thanks kpd Huda krna bgtau mklumat ini..

Wednesday, December 8, 2010


22 Reasons To Never Give Up

never give up

At some point in the various journeys we embark on in our lives, we get to a part where we feel like giving up. Sometimes we give up before we even start and other times we give up just before we are about to make that huge break-through that we have been putting so much effort in to achieve.
I have created this list of 22 reasons why you should never give up and I hope that you will find it before you give up, so that I can inspire you to keep going!
1- As Long As You Are Alive Anything Is Possible
The only valid excuse you have to give up is if you are dead. As long as you are alive (and healthy and free) you have the choice to keep trying until you finally succeed.
2- Be Realistic
The chance of mastering something the first time you do it is almost non-existent. Everything takes time to learn and you will make mistakes. Learn from them.
3- Michael Jordan
Arguably the best basketball player of all time. He attributes his success to all his failures. He just never gave up even when he knew he had missed over 300 shots and had missed the  winning shot of the game many times. Every time he got knocked down he got back up again.
4- Lance Armstrong
Lance was diagnosed with serious cancer that had spread throughout his entire body. He had cancer cells the size of golf balls in his lungs. Despite all odds he overcame the cancer and set out to win the Tour de France 6 Consecutive years in a row.
5- Muhammad Ali
“Float like a butterfly, sting like a bee”. Muhammad Ali is one of the best boxers the world has ever known. He suffered only 5 losses while having 56 wins and was the first boxer to win the lineal heavyweight championship three times. This is a guy who literally knows how to get knocked down and get back up.
6- The Man Who Created The Marathon
Very long ago an Athenian herald was sent to Sparta to get help when the Persians landed in Greece. It was said that he ran 240km in 2 days and after that he ran 40km to announce the victory of the Greeks only to collapse and die on the spot from exhaustion. If you ever feel like things are difficult, imagine what it would be like to run 240km in 2 days. (Don’t try that because you might die from it, but use it as an inspiration).
7- Chris Gardner – The Pursuit of Happiness
Have you seen the movie “The Pursuit of Happiness”? It is based on the life story of Chris Gardener, a man who went for the lowest of the lows in an environment where most people would give up (no money, no job) to the highest of the highs (A millionaire with his own investment firm). If you ever think about giving up, watch this movie!
8- Kanye West
I’m pretty sure you have heard of the rapper Kanye West. Read his story. He is a big inspiration for me and proves that you can go from having very little to being among the most famous and respected people in the world.
9- Nelson Mandela
Campaigned for justice and freedom in his South Africa. Spent 20 years in jail for his opposition to apartheid. On release he healed the wounds of apartheid by his magnanimous attitude toward his former political enemies.
10- You Are Strong 
You are stronger than you think. One little setback is not enough to stop you from achieving your goals. Neither are 10 or 100 or 1000 setbacks.
11- Prove Yourself
You don’t want to be known as someone that is weak and gives up. Go out there and prove yourself to the world and to yourself. You CAN and WILL achieve what you set out to do. The only time you fail is when you give up.
12- Has It Been Done Before?
If someone else can do it then so can you. Even if it is only one other person in the world that has achieved what you have set out to achieve, that should be reason enough for you to never give up.
13- Believe In Your Dreams
Don’t sell yourself short. In life there are going to be many people who will try to bring you down and tell you what you want to achieve is not possible. Don’t let anyone destroy your dreams.
14- Your Family and Friends.
Let the people you love and who mean the world to you be your inspiration to persist and persevere. Maybe you need to try a different angle, study more or practice more but don’t give up!
15- Because I Tell You To.
Not that I am any sort of guru or Godly figure, but if you want to give up then don’t. Just because I’m telling you not to.
16- There Are People Worse-Off
Right now there are many people who are in a worse situation and environment than you are right now. Are you thinking about giving up running 5 miles a week? Think about the people who are unable to even walk and how much they would give to be able to run 5 miles every day.
17- Improve Our World
When you achieve whatever you set out to achieve you can use your success to make a difference to the world or other peoples lives.
18- Get Rich or Die Trying
Like Fiddy (50 cent) says, “Get rich or die trying”. 50 Cent is rich, he made it (although he did get shot 9 times). Face your fears and don’t take the easy way out by giving up.
19- Let The Haters Hate
There will always be haters. There will always be plenty of naysayers  and people who try to tear you down. Don’t pay attention to them and don’t take what they say to heart. Let the haters hate and you keep believing in yourself.
20- You Deserve To Be Happy
Don’t ever let anybody tell you otherwise. You deserve to be happy and you deserve to have success. Keep that mindset and never give up until you reach your destination!
21- Inspire Others
Be an inspiration to others by refusing to give up. Who knows what someone else can achieve because you never gave up and in turn inspired them not to give up.
22- You Are So Close
Often when you feel like you want to give up and you are about to give up you are so close to making a huge break-thru. Seth Godin has written an awesome book about this called “The Dip” – a riveting read that teaches that at any given time you are always just a heartbeat away from success.

Tuesday, December 7, 2010


1st-i m happy joining dis trip....(^_^)....dhla xda sorg pn yg aku knal...apepn kurus yg dibuat HIMSAK mmbri sdikit sbnyak benefit ...hopefully sya dpt input yg brguna..n thanks to all my frens...

2nd- activity x pdt sngt..bleh saya ia 1 percutian yg berfaedah..slain dpt mengeratkan lg ukhwah sesama kita...

skunk:at home..rndu kt family plak..adik2 ...

some shot with my frens...

...from my right-farah,sue,che ma,tiehar, fasilitator(lcturer dri FUU)

Apih,zahir,t-har,saen apih,faris

Monday, December 6, 2010


Muharam adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah SAW memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Doa akhir tahun hendaklah dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah ...semoga kita semua dpt berubah menjadi seorg insan yg berguna..

Friday, December 3, 2010

Tips untuk adik yg sdg mnduduki SPM & STPM


  1. Senaraikan semua topik yang telah dipelajari
  2. Senaraikan semua topik sepertimana yang terdapat dalam sukatan pelajaran (anda boleh dapati topik-topik dari buku teks atau sukatan pelajaran yang boleh didapati dari guru atau membelinya di kedai buku.
  3. Buatkan perbandingan dan kenalpasti mana-mana topik yang belum dipelajari atau belum difahami.
  1. Topik-topik yang belum difahami sila cari maklumat sama ada dari guru atau membuat nota sendiri atau berbincang dengan rakan-rakan.
  2. Pastikan setiap topik yang terdapat dalam sukatan pelajaran itu difahami walaupun ianya dianggap tidak penting.
  3. Nota-nota boleh dibuat dalam bentuk peta minda  atau lain-lain cara yang mudah diingati. Rujukan untuk membuat nota harus dibuat berdasarkan buku teks yang disahkan oleh Kementerian Pendidikan untuk mempastikan isi-isinya tepat.  Untuk maklumat pelajar isi-isi pada soalan-soalan yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan adalah dirujuk pada buku teks yang rasmi yang diluluskan oleh Kementerian Pendidikan.
  1. Setiap hari buat latihan sama ada menggunakan buku teks atau buku kerja terutama bagi mata pelajaran maths dan sains.
  2. Bagi pelajaran yang berbentuk esei sama ada karangan atau lain-lain mata pelajaran, pilih soalan dari kertas peperiksaan tahun-tahun lepas atau soalan-soalan dari buku teks dan buku kerja dan kemudian carai dan  catatkan isi-isinya dalam kertas latihan. 
  3. Pelajar harus menyediakan satu fail untuk mengumpul segala latihan yang dibuat.  Latihan-latihan tersebut adalah merupakan nota bagi anda.

Thursday, December 2, 2010

Phone idaman.....

bila nk bleh beli nie..ish2...kalau guna duit PTPTN mkn pasirla jwb dia..ha3..tnggu kija dlu r..

Memori dulu2

iqtiehar bersama adiknya...ha3...

iqtiehar bersama mak tersayang n adik..

adik besar drpda abg..

Alisa & kirana

dk rumah hari2 tgk crta Alisa dgn kirana..ha3...dh xthu nk tgk crta crta ni best gk...

bosan2 katakan,...hero n heroin plak lawa2...

tgk jgn x tgk..

Wednesday, December 1, 2010


Apabila anda brpagi2 jgnlah mnungu hari petang.. hari ini adalh yg akn anda jalani, bukan hari kelmarin yg sudah berlalu dgn segala kebaikan & keburukanya, & juga bkn hari esok yg blm tntu dtg.. hari yg ktika mataharinya menyinari anda, & siangnya menyapa anda, inilah hari anda..

bukan mustahil hidup anda cma tngal 1hari lg-hari ini.. maka anggaplah masa hidup anda hnya hari ini saja @ anda seolah2 dilahirkan hari ini & akn mati hari itu juga.dgn begitu, hidup anda xkn koyak rabak diantara gumpalan keresahan, kesedihan & suka-duka serta pedih luka parut masa lalu dgb byangan hari masa dpn yg penuh keraguan & sering menakutkan.

sudah sepatutunya anda mncurahkn seluruh prhatian, kepedulian & krja kuat anda pd wktu ini untuk hari ini..dan pada hari inilh anda perlu berazam mempersembahkan kualiti smbhyang yg paling kusyuk, bacaan AL-Quran yg paling tartil & pnuh renungan,brzikir spnuh hati, keseimbangan dlm segala hal, keindahan dlm akhlak, kerelan & keridhaan  dgn semua yg Allah berikan, perhatian trhadap keadaan sekeliling, mengambil brat trhdp ksihatan jiwa & raga, serta berbuat baik terhadap sesama manusia..

jd sudah sepatutnya anda pd hari ini lbih bjak membahagi masa dgn baik..jdikanlah tiap2 minitnya bgai ribuan thun & tiap2 saatnya bgai ratusan bulan...tnmlah kebaikan sebanyak2nya pd hari ini & persembahlah sesuatu yg pling indah untuknya..beristighfarlah  ats semua dosa ,,ingtlah sntiasa kpdnya,,bersiaplah untk 1 perjalanan jauh mnuju ke akhirat,& nikmatilah hari ini dgn segala keriangan & kebahagiaan. trimalah rezeki, isteri, suami, anak2, tugas2, rumah, ilmu ,& jwatan anda hari ini dgn pnuh keridhaan..

''terimalah apa yg AKU kurniakan kepadamu , & jdikanlah dirimu dari org2 yg bersyukur''    
(surah Al-A'raf:144)                                                            

Monday, November 29, 2010


hari2 tgk tv ,on9, tidow,mkn,,,

mlm2 baca novel...

nk krja pn x smpt..kna pg kem 4,5,6 hb ni..

adik bongsu skit...doktor kta suspek buah pnggan...ksian kn??

dhl kecik lg...hrp2 adik aku yg bongsu xda ape2...

Tuesday, November 23, 2010

doktor oh doktor

dh 3 hari kaki berbalut..bila la bleh buka...

skit btul kna inject dgn doktor..rase nk sepak je x baek..he3...diadh tolong sya...apepn kaki x baek lg...2gu dlm4 hari lg dh boleh buka balutan...yeay..bleh maen futsal dgn kwn2..

tp cuti ni sngt membosankan...x thu nk wt ape..bgn tido,mkn,berjalan, on9, baca novel mlm2...jd org jiwang plak cuti ni..ha3...

Wednesday, November 10, 2010

sekadar cerita..

slm semua...sya bru je selesai exam yg ke-5...lg 1 paper untuk dijawab...bosan2 main fb blehla story kt cni ckit2....alhamdulillah dpt jwb dgn baik...kpd kwnku yg sdg berjuang lg spt kt upsi,umt,umk,uum,upm,upnm, & yg berada kt luar negara tu..sya doakan anda semua dpt jwb exm dgn baik...nt cuuti sem kita gather lg...long time x jmpa korg semua....

yg pnting cuti ni kna krja...msti...cri duit ckit untk sem dpan...subjek2 sem dpan bn calang2...siap ada law  lg...aku ni bknla rjin sngt membaca, yg best sem depan bleh main golf & archery...mmg jd robin hood r aku pasni...

x thu ape nk tulis dh...

thanks for reading...

yg benar:  tiehar..............

Sunday, November 7, 2010

my happiness

they r give me the spirit of live..i love u all...

hopefully i will be the good son  n brother for my family..he333

black n white my life..

pda jam ini dan saat ini peristiwa hitam berlaku dlm hidupku..................ya allah berikanlah aku kekuatan untuk menerimanya..


bru lpas hbis paper sp pedagogy arini...

 tngal lg 2 paper untuk lain dh nk hbis...aduh skit snguh...bila r nk hbis ni...

yg pnting sabar iqtiehar....he3..kata aku dlm hati...apepun ..wish me gud luck my frens..

Wednesday, November 3, 2010


FINally sya blom hbs exam lg..skunk tgh bz maen game d fb town..bila la kau nk blajar??kata hati...ha3..apepon fokus x bleh exam msti jwb btul2...kpd shah,syahir,felix,...sdah2la maen game tu...jom belajar..

rumah...14hb mybe blik kut....lpas tu dtg blik s.alm...tgk member2 maen saf...stay cni  dlu bg support ckit....
event x maen pon sokongan kwn2 pnting..lgpon bosan gak dk kt rumah...

knplah exam ni lmbt sngt nk hbis...aku dh x sbr nk jmpa org yg trsayang ...terutama adik aku yg bongsu....sblm blik msti beli teddy bear dlu kt dia...nt tnya mcm2 plak...

skunk tgh fokus kt mna aku nk krja lpas ni.....asyik dk rileks je cuti sem..rutin harian mkn,,zzzzzzzzzzz,bgnnn,,,fb,,berjalan.....ksin plak kt family...

4 paper lg nk tngu agat lama n pening...4,7,10,14...cpt2la cross the time...aku mahu pulang...pulang dgn seribu more stdy life...enjoy time that i need.......he3....

Saturday, October 30, 2010


tmt sudah 2 paper..tngal 4 lg untk paper facilities...mmg sdih x dpt jwb dgn baik...soaln plak keluar yg plik2...lain yg dibaca lain yg,nasihat sya kpd kwn2 :jgnla spot soaln exam..baca dlu semua notes2..apepun ...gud luck my frensss

Thursday, October 28, 2010

renungan bersama...(go back to your root...)

dlm sedar x sedar...kita dh smkin mngkat dewasa...ape yg berlaku dlm hidup kita perlu diterima dengan tabah...mgkin kita alpa dan leka dengan kehidpn di dunia..mgkin sdh tiba masanya kita merenung ape yg berlaku di akhirat nt...kita x thu smpai bila lg kita bleh hidup di dunia yg fana ini...lau ada slh dan silap sya mohon maaf ...tidak ada manusia yg sempurna di dunia ini...buat masa skunk sya xnk crta lg pengalaman n sad story...myb this not suitble time....apepun yg manis ttp disimpan & yg pahit tetp jgk ditelan....sya harap kwn2 dpt membantu sya mnjadi org yg berguna 1day nt...sya xkn lupa jasa kwn2.....sekali kita berkawan selamanya kita akan jd tmn n shbt yg rapat...ukhwah sesama manusia dpt dipupuk n mngeratkan lg silaturrahim...

Monday, October 25, 2010

motor mkn tuan..

terkena ekzosss motor sndiri,,,,ha3...agak mlg...nseb baek dpt jwb exam...bgn pun lwt...ha33...ape nk jd dgn aku ni....tme ksih pengawas bg sya masuk...ha3....

Friday, October 22, 2010


bru je selesai test....sngt mnghampakan x dpt to fokus for yg pnting mlm nt kna rest n mkn ubt2n yg amt pahit...ha3...nmpk je pnkut ubt...kpd kwn2 ku yg mnghadapi final exam...i wish u all gud luck...nt bleh kita stdy group sma2...k lah...dh x larat nk story...thanks....slmmmm

yg benar,

hamba allah...............


Mcmana nk jwb test lau kepala dk pening je...semalaman x bleh tdow n muntah2....hbis terkeluar semua sisa2 mknan....nseb baik ada roomate yg baik hati tolong hntr kt hospital...tq syaher, iwan time myb giliran aku plak tlg diorg...apepn kita ptut bersyukur dpt kwn2 yg baik kita menganiya kwn2 kita...time sushla kita nk minx tolong diorg.....redha jela ptg nt nk jwb ape...mntak2 lctrer bg soaln general knowledge je...ha3...agak bosan pg2 ni....nk stdy x masyuk...jom tman sya main game..release tnsion ckit...psychological skill ckit kwn2...

Thursday, October 21, 2010



by Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga. on Friday, June 25, 2010 at 11:20pm
Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Baginda bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan api yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.

5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.

6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.

7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.

8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit.

9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan keldai yang mendapat berjuta jenis seksaan.

Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai Fatimah, adapun :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya di jilbab dikalangan lelaki.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.

Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.

3. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.

4. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid dan nifas.

5. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.

6. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhiasannya.

7. Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk dan tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.

8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti keldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.

9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

final exam

gud luck untuk semua  kwn2...stdy jgn x stdy.....

Wednesday, October 20, 2010


past is past...past cannot be i must think 4ward....lupakan kenangan silam....cuba perbaiki diri menjadi orang yg lebih baik dan disukai ramai.....

10 Tanda jodoh itu untuk kita....So jagalah dengan baik


 Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.


Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad Profile: p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..


terpaksa meninggalkan seseorang tanpa  kerelaan hati,,.knp si dia muncul dlm hidup aku untk wktu yg singkt aku gmbira slma bersama dia...smga dia hapy kata lau jodoh x kemana...mgkin aku akn jmpa dia blik 1 hari nnti..aminn

Thursday, July 1, 2010


rase sdih sbb kna pisah plak nga family..hu3...slmt tgal mak,abah, n adk2...ha33

Wednesday, June 30, 2010

hari yang paling baik...tanggal 29 jun 2010

aku brtmu seorang kwn prmpuan yg cmel,manis,cute n ....(noor adilah)pada mulanya aku ingt dia jenis yg smbong..dia kata xda kwn satu sek yg dkt rmh dia..jd aku pn ajkla dia kuar..aku pn tmn dia pg bka akaun bank dgn member aku(nor hayati)...nseb baeklh kad dia x member yg sorg lg kad dia di mkn oleh mesin atm..aku ksian tgk dia..dhla tgu pnya lma nk ciap bka akaun..pada hari yg sama plak ada member aku yg belanja kfc...untung ada kwn2 yg baek hati..he3..

lpas siap bka akaun..aku pon hntrla kwn yg bru plg ke rumh..rase rndu plak nk jumpa..ha3..

ptg: kp(zaman) sek yg cool n steady pon ajk aku pg cri brg2 keperluan dia nk g upsi..dia ni jenis smbt,lawak,tolol,..t yg pnting baek hati...g t.mrah beli tie n stokin..ha3..nakal mlek..padahal stokin n tie kt kg dia ada jual..g cri jauh2...g pasaraya plak nya wt lawak denu..... skt ni r dulu crta nk naip dh..ha3

pengajarnya...tolonglah kawn2 anda selagi bleh..bercinta biar 1 brkawn biar seribuuuuuuuuuuu...